Sport

#

Warszawiacy coraz chętniej przesiadają się na rower

  • 13 maja 2021

W ciągu 5 lat ruch rowerowy w Warszawie podwoił się, wzrosła też długość dostępnych tras - do prawie 500 km. Miasto inwestuje w nowe udogodnienia dla rowerzystów i chce promować ten środek transportu, bo - mimo dynamicznego wzrostu - stanowi on zaledwie 4% ruchu w mieście. Mieszkańcy coraz częściej decydują się na wypożyczanie rowerów i pod tym względem rynek czekają poważne zmiany.

W ciągu ostatnich 5 lat długość tras rowerowych podwoiła się i wynosi obecnie ok. 500 km. Co roku powstaje też blisko 50 km nowych tras, a niedawno zakończyła się budowa kładki dla rowerzystów pod Mostem Łazienkowskim.

- Zarząd Dróg Miejskich wspiera rowerzystów na różne sposoby, przede wszystkim poprzez budowanie dobrej infrastruktury rowerowej. To jest cel, który sobie stawiamy. Jeżeli infrastruktura jest dobra, wygodna i nowoczesna, to rowerzystów jest coraz więcej - podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Artur Tondera, dyrektor Departamentu Zrównoważonej Mobilności w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie.

Ruch rowerowy rośnie w szybkim tempie. Szacuje się, że na trasach blisko centrum sięga on blisko pół tysiąca na godzinę. Z Warszawskiego Badania Ruchu z 2015 roku przygotowanego przez ZDM wynika, że ruch rowerowy w stolicy stanowi 4,2 proc. podróży niepasażerskich.

- Co roku badamy, jak poruszają się warszawiacy. Od wielu lat dominuje transport publiczny, natomiast rowerzystów z roku na rok jest coraz więcej. W ciągu ostatnich kilku lat jest ich co najmniej dwa razy więcej niż wcześniej, choć procentowo nie wygląda to tak imponująco, bo rowery stanowią 4% całego ruchu w mieście - mówi Artur Tondera.

W 2016 roku wybudowano i wyremontowano 47 km tras rowerowych. W tym roku, zgodnie z zapowiedziami, ma powstać 55 km. Ponad 65% wszystkich ścieżek rowerowych ma nawierzchnię asfaltową, a od 2009 roku wszystkie nowo budowane ścieżki są asfaltowane.

- Jest to nawierzchnia najwygodniejsza do jazdy, o najmniejszych oporach toczenia. Promuje też rower jako najszybszy środek transportu w mieście. Na razie nie planujemy takich innowacji jak świecące ścieżki rowerowe. Taka trasa ma sens, gdy nie ma oświetlenia ulicznego, np. poza miastem. W Warszawie ścieżki są z reguły dobrze oświetlone, w ramach budowy głównych tras rowerowych na głównych ulicach. Jeśli prowadzimy ją za szpalerem drzew, dodajemy dodatkowe oświetlenie, aby rowerzyści czuli się bezpiecznie- wyjaśnia przedstawiciel ZDM.

Ponadto ZDM wspiera rowerzystów poprzez budowę stojaków rowerowych (ok. 1,5 tys. rocznie), podpórek rowerowych przy sygnalizacji świetlnej czy punktów naprawy rowerów.

Kolarstwo

- W tym roku wprowadziliśmy nowość. W ramach przetargu na rower publiczny wymagamy od wykonawcy, by na każdej z 300 stacji znajdowała się pompka rowerowa, nie tylko dla Veturilo, ale dla wszystkich rowerów. Obserwujemy, że cieszy się on dużą popularnością, jest do niego dobry dostęp i ludzie chętnie z niego korzystają - wskazuje Artur Tondera.

Warszawiacy coraz chętniej korzystają z systemu wypożyczania rowerów miejskich. Z Veturilo korzysta 500 tys. osób. Tylko od marca do początku sierpnia rowery były wypożyczane 3,2 mln razy, a łącznie w ciągu 5 lat 11 mln razy.

W tym roku do Veturilo dołączy konkurencja, czyli Cross Bike, czyli system rowerowy bez stacji dokujących, działający na podobnej zasadzie jak coraz popularniejsze systemy car sharingowe. Wystarczy smartfon i dostęp do aplikacji, a rower można znaleźć i zostawić w dowolnym miejscu. System z powodzeniem funkcjonuje przede wszystkim w Azji.

- Trend rowerów bez stacji dokujących wywodzi się z Azji i z pewnością zrewolucjonizuje rowerowy świat. Nie ma miesiąca, żeby takie systemy nie powstawały w różnych miastach Europy, ale Warszawa będzie jedną z pierwszych stolic w Europie, której mieszkańcy będą mogli jeździć na takich rowerach- zapowiada Magdalena Gromniak, CEO Cross Technology. - Polacy są gotowi przyjąć każdą nowość, a my dzięki naszej pomysłowości i uporowi po prostu dopasujemy je do siebie i będzie bardzo dobrze.

Dzięki Cross Technology zwiększy się liczba jednośladów w Warszawie. W 2016 roku Veturilo miało nieco ponad 3 tys. rowerów i 205 stacji. Z Warszawskiego Badania Ruchu z 2016 roku wynika, że ponad 62% rowerów używanych w stolicy to rowery sportowe, 31% to rowery miejskie, a 6,5% to Veturilo.

- Przychylnie patrzymy na wszystkie inicjatywy, dzięki którym w mieście jest więcej rowerów. Staramy się służyć naszą wiedzą i doświadczeniem, gdy system zostanie uruchomiony, chętnie będziemy informować i obserwować, jak ten pomysł działa, aby to doświadczenie procentowało dla nas również w przyszłości - zapowiada Artur Tondera.

Cross Bike wystartuje najpóźniej na początku września. Początkowo flota ma liczyć 250 rowerów i będzie rozbudowywana w zależności od zainteresowania.