Sport

#

Aktywność fizyczna jednym z gorących tematów internetowych stycznia

  • 18 maja 2021

Wraz z początkiem roku drastycznie wzrasta liczba osób odwiedzających kluby fitness. Jest to efekt ambitnych postanowień noworocznych. Trend ten widoczny jest również w mediach społecznościowych. Od września do początku stycznia pojawiło się na ten temat 11 tys. publikacji, które wywołały 600 tys. interakcji - wynika z badania IMM. Internauci dyskutują m.in. o cenach biletów, czasie trwania umowy i jakości sprzętu. Zainteresowanie użytkowników mediów społecznościowych powinno zachęcić branżę fitness do większej aktywności w serwisach.

- Jak wynika z badań prowadzonych w IMM od kilku lat, na przełomie roku, na szczycie listy postanowień noworocznych, bardzo często pojawia się chęć pracy nad własną sylwetką i kondycją fizyczną - wskazują internauci. Jak zaznaczają w komentarzach, skoro zaczął się nowy rok, to czas na wizytę w klubie fitness - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Monika Tomsia, PR Manager w Instytucie Monitorowania Mediów.

Z badania IMM na największych sieciach klubów fitness w Polsce wynika, że od września 2016 roku do 5 stycznia w mediach społecznościowych pojawiło się 11 tys. wzmianek o chęci pracy nad własną sylwetką. Wywołały one 600 tys. interakcji. Tylko w pierwszym, świątecznym tygodniu ich liczba przekroczyła 36 tys.

- Internauci wskazują w swoich publikacjach, że chcą dbać o swoją kondycję fizyczną, zdrowo się odżywiać, uprawiać sport i dobrze wyglądać, dlatego branża fitness ma bardzo duże pole do popisu w mediach społecznościowych w zakresie działań komunikacyjnych skierowanych do potencjalnych klientów - mówi Monika Tomsia.

Według raportu "The European Health & Fitness Market 2016", przygotowanego przez Deloitte we współpracy z EuropeActive, rynek fitness w Polsce wart jest ok. 3,6 mld zł. Z klubów regularnie korzysta ponad 2,7 mln Polaków.

Problemem rynku fitness jest spadek liczby klientów w ciągu roku. O ile w styczniu zainteresowanie jest największe, to z czasem maleje. Polski Związek Pracodawców Fitness wskazuje, że odsetek osób, które zostają w klubach w grudniu sięga 30 proc. (dla porównania w USA ok. 80 proc. i ponad 50 proc. w Europie).

Klub fitness

- Internauci przy wyborze klubu fitness kierują się ceną, jakością usług i czasem trwania umowy. Zdecydowana większość z nich podkreśla, że najbardziej przeszkadzają im umowy długoterminowe, których przedwczesne zerwanie może skutkować nieprzyjemnościami lub konsekwencjami finansowymi- podkreśla Tomsia.

Restrykcyjne warunki umowy podpisywanej na dłuższy czas mogą być skutecznym odstraszaczem.

- Internauci najczęściej wymieniali dwie duże sieci: Jatomi Fitness i Calypso Fitness Club, które zyskały po 31%. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę liczbę interakcji w mediach społecznościowych, sytuacja wygląda nieco inaczej. Na pierwszym miejscu nadal jest Jatomi Fitness z prawie 200 tys. interakcji, ale na drugim CityFit z ok. 160 tys. interakcji. Ta sieć klubów zyskała również najwięcej pozytywnych wzmianek. Kolejna sieć, Calypso Fitness Club, wygenerowała 135 tys. interakcji - mówi Karolina Masalska, specjalista ds. PR w IMM.

Jatomi Fitness może pochwalić się największym zasięgiem (15 mln), ale pod względem efektywności komunikacji daleko mu do najlepszych. Większość wpisów internautów pozostaje bez odpowiedzi, a to właśnie nawiązanie kontaktu z klientem może być kluczowe dla firm z branży. Z danych PZPF wynika, że na metr kwadratowy w klubie fitness w Polsce przypada 1,3 osoby. Opinia każdej z nich na temat cen, warunków i atmosfery panującej w klubie ma ogromny wpływ na opinię innych internautów.

Najwięcej informacji o wybranych firmach fitness pojawiło się na Facebooku (47 proc.) oraz na Instagramie (32 proc.).

- To właśnie w mediach społecznościowych pojawia się najwięcej wypowiedzi internautów i to właśnie tam firma ma również szansę budować swoją popularność i zaufanie wśród klientów. Z możliwości Instagrama korzysta m.in. Calypso Fitness Club, który na swoim profilu umieszcza różnego rodzaju promocje. CityFit promuje tam swój nowy sprzęt klubowy, a Jatomi i Zdrofit motywują swoich klientów do regularnych ćwiczeń- zaznacza Karolina Masalska.